بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ از 2 واژهی بازاریابی + پیامک تشکیل شده و در تعریف آن بایستی به هر 2 کلمه توجه ویژه داشت. در صورتی که علاقهمند به یادگیری و استفاده از آن هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
بازاریابی پیامکی چیست؟
بازاریابی یا مارکتینگ مجموعه اقداماتی است که به موجب آنها، ارزش یا ارزشهایی خلق و با اهداف مشخص به مخاطبین مشخصی منتقل میشوند. اگر این مجموعه اقدامات به کمک ابزار پیامک یا اس ام اس انجام شود به آن بازاریابی پیامکی گفته میشود.
اقدامات غلط در بازاریابی پیامکی
افراد عموما از بازاریابی پیامکی با روشهای غلط استفاده مینمایند. همهی ما روزانه با پیامکهای بسیاری مواجه میشویم که تعداد کمی از آنها را باز کرده و به پیام موجود در آن توجه میکنیم. دلیل آن هم مشخص است؛ این پیامکها بدون هیچ استراتژی خاصی برای انبوهی از شماره موبایلها ارسال میشوند.
از اشتباهات رایج در بازاریابی پیامکی ارسال پیامکهای تبلیغاتی به بانکهای شماره است که آنها را به روشهای غیرارگانیک (مثل خرید بانک شماره) به دست آوردهایم. ارسال یک پیام تبلیغاتی به این شمارهها با این تفکر که عدهای به آن علاقهمند شده و آن را باز خواهند کرد یک اشتباه مهلک برای هر برندی میباشد؛ چرا که وجود نام برند در پیامهایی که مخاطب به آن علاقهای ندارد تأثیر عکس گذاشته و موجب تخریب هویت برند خواهد شد.
یکی دیگر از اقدامات غلط در بازاریابی پیامکی، عدم طراحی یک کمپین اصولی است. کمپین بازاریابی پیامکی دارای اجزایی مختلفی مانند هدف از ارسال، بخش بندی مشتریان در لیستهای مجزا، قرار دادن یک دعوت به اقدام مناسب و… است و اگر این موارد در اس ام اس مارکتینگ در نظر گرفته نشود، در اکثر مواقع موجب اتلاف بودجه و شکست خواهد شد.
جایگاه اس ام اس مارکتینگ در برنامهی جامع بازاریابی
همانطور که گفتیم نداشتن استراتژی، هدف و برنامه در بازاریابی پیامکی موجب شکست و اتلاف بودجه خواهد شد. اس ام اس مارکتینگ بایستی همگام و همراه با دیگر روشهای مارکتینگ انجام شده و مکمل آنها باشد؛ ابزار پیامک به دلیل ماهیت آن، نباید با هدف جذب مخاطب انجام شود چرا که مخاطبان پیامک، پیامکی که نام برندی ناشناخته در آن باشد یا آن را باز نکرده و یا در صورتی که باز کنند توجهی به متن پیام نخواهند کرد.
جایگاه بازاریابی پیامکی معمولا در میانه و انتهای قیف بازارایابی و فروش بوده و هدف آن افزایش تعامل با مخاطبان و فعالسازی آنها است.
قیف بازاریابی مفهومی است که در آن اقدامات بازاریابی به 3 یا 4 دسته تقسیم میشوند. در ابتدای قیف بایستی اقداماتی برای جذب مخاطب جدید (بازدید از وبسایت) انجام شود؛ در میانهی قیف، اطلاعاتی همچون شماره موبایل و ایمیل از مخاطب دریافت شده و نسبت به فعال کردن آنها اقدام شود؛ (منظور از فعالسازی، این است که مخاطب یک تعامل هر چند کوچک با برند شما انجام دهد) در انتهای قیف نیز فروش اتفاق خواهد افتاد.
همانطور که گفتیم جایگاه اس ام اس مارکتینگ، برعکس تصور عموم، در میانهی این قیف و انتهای آن است. یعنی نباید از اس ام اس برای جذب مخاطب جدید استفاده کرد چرا که موجب خدشهدار شدن تصویر برند خواهد شد.
کاربردهای بازاریابی پیامکی
بازاریابی با استفاده از پیامک، کاربردهای بسیاری دارد که در این قسمت به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد.
هدایت مشتری به انتهای قیف بازاریابی
فرض کنید یک مقالهی جامع متناسب با نیاز مخاطبان خود نوشتهاید و این مقاله در صفحات اول موتور جستجوی گوگل قرار گرفته؛ مسلم است که اگر این مقاله، خوب و کاربردی باشد، مخاطبان بسیاری در روز آن را مطالعه خواهند کرد. حال میتوانید از همان ابتدا یا پس از مدتی از انتشار مقاله، یک هدیهی ارزشمند برای مخاطبان در نظر بگیرید و در ازای دریافت شماره موبایل آن هدیه را تحویل آنها دهید.
این هدیه میتواند یک فایل مرتبط با همان مقاله باشد. مثلا ما در یکی از مقالاتی که برای صاحبین رستوران نگارش کرده بودیم، یک فرم قرار دادیم تا افراد در ازای وارد نمودن شماره موبایل خود، یک فایل pdf چک لیست از مراحل راه اندازی رستوران دریافت و دانلود نمایند؛ همین فرم باعث شد تا تعداد بسیاری شماره موبایل جمعآوری گردد. حال مخاطبان ما یک مرحله در قیف بازاریابی به پایین حرکت کردهاند؛ به کمک وبسایت کارآمدی که برای کسبوکار مورد نظر طراحی نموده بودیم، یک فرآیند اتومیشن (خودکارسازی) پیادهسازی نمودیم تا پیامکهایی با فاصلههای زمانی معیّن برای شخصی که فایل را دانلود کرده بود ارسال شود. این فرآیندها را میتوانید در این صفحه مشاهده نمایید.
به عنوان مثال میتوانید در پیامک دوم لینک صفحهی دربارهی ما را ارسال نموده و از مخاطب درخواست کنید تا با کلیک بر روی آن شما را بیشتر بشناسد؛ همچنین در پیامک سوم میتوانید لینک صفحهی مشتریان خود یا صفحهی نظرات مشتریان قبلی را ارسال کنید تا به واسطهی آن اقدام به اعتمادسازی در مخاطبان خود کنید. همچنین در پیامک چهارم نیز میتوانید یک کد تخفیف مدتدار برای مخاطب ارسال کنید تا در نهایت مخاطب را تبدیل به مشتری کنید.
حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی به کمک اس ام اس مارکتینگ
در بازاریابی اصطلاحی وجود دارد به نام اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز؛ اقیانوس قرمز به صنایع و اصنافی گفته میشود که تقاضا و مشتری در آنها زیاد بوده و به همین دلیل هم رقابت بسیاری در آن وجود دارد؛ نام اقیانوس قرمز با اقتباس از ماهیگیری بر روی آن گذاشته شده و به این معنی است که رنگ اقیانوس به دلیل شکارهای زیاد به رنگ خون (قرمز) درآمده؛ اقیانوس آبی نیز دقیقا عکس آن است؛ یعنی تقاضا در این صنایع و اصناف کم بوده و به همین دلیل هم رقابت کمتر و رنگ اقیانوس به رنگ آب است.
حال اگر شما در یک بازار اقیانوس قرمز فعالیت میکنید و رقبای بسیاری داری، این نکته را بدانید که اگر ارتباط خود را با مشتریان حفظ نکرده و آن را هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی ارتقا ندهید، به سرعت مشتریان خود را از دست داده و همواره بایستی به دنبال مشتریان جدید باشید.
اینجاست که sms marketing به داد شما خواهد رسید. ابزار sms به دلیل سادگی در کارکر و اینکه همیشه در دسترس عموم است (حتی در زمان قطعی اینترنت و محدودسازی آن)، بهترین روش برای حفظ ارتباط با مشتری و عمق دادن به آن است؛ البته باز هم تأکید میکنیم که اگر به درستی از آن استفاده نشود میتواند جنبهی معکوس داشته و مشتریان وفادار شما را نیز عصبی کند.
میتوانید در یک بازه زمانی معقول مثلا هفتهای یک بار لینک یکی از بهترین مقالات و مطالبی که در طول هفته در وبسایت خود منتشر نمودهاید را با یک متن کوتاه جذاب برای مشتریان خود ارسال کنید.
معرفی محصول یا خدمت جدید
منکر این نمیشویم که روشهای بسیار زیاد و جذابی برای معرفی یک محصول یا خدمت جدید به مشتریان جدید و قدیمی وجود دارد؛ اما همیشه سادهترین روشها گاهی بهترین نتایج را خواهند داشت. به عنوان مثال میتوانید یک با صرف هزینههای بسیار یک یا چند تیزر بسیار جذاب از محصول یا خدمت جدید خود ساخته و آن را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید؛ همچنین میتوانید یک بیلورد اجاره کرده و نسبت به معرفی اقدام نمایید.
اما در کنار تمام این روشها ارسال یک پیامک کوتاه که تا حدی هم صمیمانه باشد، میتواند با کمترین هزینه، بیشترین توجه را به خود جلب کند. پس پیشنهاد میکنیم برای معرفی محصولات و خدمات خود از sms marketing غافل نشوید.
ارسال تبریک به کمک sms marketing
البته منظورمان این نیست که شبیه به بانکها، مؤسسات دولتی و خصوصی و… که شماره موبایل و تاریخ تولد افراد را ثبت و زمانبندی مینمایند، رفتار کنید. همیشه باید چاشنی خلاقیت را در تمامی روشها مارکتینگ اضافه نموده و سعی کنید توجهات بیشتری را به خود جلب کنید. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی که محصولات زناشویی به فروش میرساند و به عنوان کیسهای مشاورهی آژانس دیجیتال مارکتینگ میمُ بود، به پیشنهاد میمُ در روز سالگرد ازدواج مشتریان خود این پیامک را ارسال نمود:
«خوشحالیم که نذاشتیم سالگرد امسالتون هم با حضور یه نفر سوم دردسرساز بشه! سالگردتون مبارک 😉 »
در این مثال با ماهیت اخلاقی یا غیراخلاقی بودن آن کاری نداشته باشید؛ صرفا به خلاقیت پیام توجه نمایید که چطور باعث میشود در بین روزانه دهها پیامک تبلیغاتی این پیام باز شده و به آن توجه شود؛ و در انتها که نام آن برند قرار داده شده احتمالا تصویر بسیار جذابی را در ذهن مخاطب رقم خواهد زد و مشتری در خرید بعدی به احتمال زیاد اولین انتخابش همین برند خواهد بود.
جمعبندی و سخن پایانی
همین حالا اقدام کنید و بانک اختصاصی شماره موبایل خود را بسازید؛ همچنین نسبت به بخش بندی مشتریان خود در لیستهای مختلف نموده و نسبت به هر لیست کمپینهای جذاب پیامکی را طراحی و اجرا کنید. همچنین اگر وبسایت شما هنوز مجهّز به اس ام اس مارکتینگ نیست در اولین فرصت با کمک مشاوران mimo اقدام کنید و وبسایت خود را با این ابزار پولساز تجهیز کنید.
اگر هم کسبوکار شما وبسایتی ندارد هشدار دوستانهی ما را جدّی بگیرید و قبل از اینکه توسط رقبای خود مورد تهاجم دیجیتالی قرار بگیرید دست بجنبانید و نسخهی دیجیتالی کسبوکار خود را که همانا وبسایت است راه بیندازید. متخصصان میمُ از همین حالا به عنوان مشاور در کنار شما خواهند بود.