اگر صاحب یک سالن زیبایی و یا کسبوکارهای مرتبط مانند کاشت ناخن و مژه، مرکز لیزر و اپیلاسیون و… هستید تا انتها با این مطلب از میمُ مگ، مرجع فارسیزبان دیجیتال مارکتینگ، همراه باشید.
همانطور که میدانید صنعت زیبایی یکی از بزرگترین صنایع موجود در ایران میباشد به طوری که بر اساس آمارهای جهانی، هر ایرانی حدود 7 درصد از درآمد خود را به آن اختصاص میدهد؛ اما متأسفانه به دلایل مختلفی که در انتهای این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، این صنعت هنوز در حوزهی مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به میزان قابل توجهی از صنایعی همچون خردهفروشی، کتاب، خدمات منزل و… عقب بوده و راه بسیاری برای رسیدن به بلوغ دارد.
در صنعت خردهفروشی و کالای دیجیتال، برندهایی همچون دیجی کالا، در صنعت حملونقل، برندهایی همچون اسنپ و تپسی، در صنعت گردشگری، برندهایی همچون علیبابا، در صنعت غذا، اسنپفود و… خود را به عنوان رهبران بازار معرفی کرده و کمتر کسی در ایران است که نسبت به آنها شناخت نداشته باشد؛ اما در صنعت زیبایی با وجود فعالیت چندین برند، هنوز هیچ کدام نتوانستهاند از تمام فرصتهای موجود در بستر دیجیتال بهرهمند شده و خود را به عنوان رهبر بازار معرفی نمایند.
چرا یک سالن زیبایی به وبسایت نیاز دارد؟ (پرسش ما از هوش مصنوعی)
یک سالن زیبایی به وبسایت نیاز دارد زیرا:
- نمایش خدمات: سالن زیبایی ممکن است انواع خدمات زیبایی را ارائه دهد، مانند کاشت ناخن، کوتاهی مو، رنگ مو، ماساژ، آرایش و غیره. وبسایت به سالن زیبایی امکان میدهد تا لیست کاملی از خدمات خود را به همراه جزئیات، قیمتها و توضیحات مربوطه درج کند. این به مشتریان کمک میکند تا خدمات مورد نیاز خود را از قبل شناسایی کنند و از خدمات ارائه شده در سالن زیبایی بهرهمند شوند.
- نمونه کارها و گالری تصاویر: یک سالن زیبایی با نمایش نمونه کارها و گالری تصاویر میتواند به مشتریان نشان دهد که به چه انواع طرحها و استایلهای زیبایی علاقه دارد و توانایی در انجام آنها را دارد. وبسایت این امکان را به سالن زیبایی میدهد تا عکسها و تصاویری از کارهای قبلی خود را به اشتراک بگذارد و برای مشتریان جذابیت بیشتری ایجاد کند.
- ارتباط با مشتریان: وبسایت یک سالن زیبایی به مشتریان این امکان را میدهد تا اطلاعات تماس، آدرس و ساعات کار سالن را به سادگی بیابند. همچنین، فرمهای تماس و رزرو آنلاین در وبسایت میتواند به مشتریان این امکان را بدهد تا سریعاً با سالن زیبایی در ارتباط باشند و وقت خود را برای خدمات موردنظر رزرو کنند.
- اعتمادسازی و معرفی برند: وجود یک وبسایت حرفهای برای سالن زیبایی میتواند به مشتریان اعتماد بیشتری به برند ایجاد کند. وبسایت میتواند اطلاعات درباره تاریخچه سالن، تیم کاری و مجوزها و گواهینامههای حرفهای را نیز ارائه دهد. این موارد به مشتریان اعتماد و اطمینان بیشتری میدهد که خدمات زیبایی را در یک محیط معتبر و با کیفیت دریافت میکنند.
به طور کلی، وجود یک وبسایت برای سالن زیبایی به مشتریان امکان میدهد تا اطلاعات لازم را قبل از رزرو و اقدام به دریافت خدمات بدست آورند و از تجربه بهتری در این صنعت بهرهبرداری کنند.
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده
از آنجایی که نسبت به مشغلهی شما تا حد زیادی آگاه هستیم سعی کردیم کل این مطلب را به صورت خلاصه اما مفید و کاربردی بنویسیم. پس بیمقدمه برویم سر اصل مطلب؛ دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از اقدامات است که به کمک ابزارهای دیجیتال و با اهدافی همچون افزایش آگاهی از برند، افزایش تعداد مشتریان، سرعتدهی به استفاده از خدمات در مشتریان قبلی، حفظ و نگهداری ازمشتریان و… معمولا به صورت آنلاین انجام میشود.
به این دلیل گفتیم معمولا آنلاین که در برخی مواقع با استفاده از همین ابزارهای دیجیتال در فضای آفلاین نیز امکان انجام دارد.
اینستاگرام مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ نیست!
تا چندی پیش تصور عموم در رابطه با دیجیتال مارکتینگ این بود که یک صفحهی اینستاگرام راهاندازی نموده و نمونهکارها و چند تیزر درآن قرار دهند تا شاید بتوانند از آن طریق مشتریهای خود را با اهداف مختلف یکجا جمع کنند. این عقیده همواره غلط و مغایر با تعریف دیجیتال مارکتینگ است.
ما همواره در مشاورههای خود به غلط بودن این استراتژی اشاره مینمودیم اما کمتر کسی به آن توجه میکرد؛ حالا با محدود شدن سطح دسترسی به اینستاگرام تا حد زیادی اشتباه بودن سرمایهگذاری و تمرکز کامل بر روی اینستاگرام برای همگان مشخص شد.
اینستاگرام مارکتینگ از نظر ساختاری زیرمجموعهی سوشال مدیا مارکتینگ و سوشال مدیا مارکتینگ زیر مجموعهی دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ نیز خود زیرمجموعهی مارکتینگ است.
اگر قصد استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ با هدف موفقیت را دارید بایستی حداقل نکات مهم را شناخته و در دیجیتالی کردن سالن زیبایی خود آنها را رعایت کنید.
در باغچهی همسایه بذر نکارید!
در ابتدا بهتر است این را بدانید که داشتن یک وبسایت کارآمد و باکیفیت برای انجام تمامی امور دیجیتال مارکتینگ واجب و ضروری است. تا این حد ضرورت دارد که میتوانیم بگوییم در صورتی که از وجود آن محروم هستید و تمایلی هم به راهاندازی آن ندارید، قید دیجیتال مارکتینگ را برای همیشه بزنید و هیچ هزینهای را پیش از طراحی سایت برای سالن زیبایی خود انجام ندهید.
دلایل بسیاری برای این اهمیت وجود دارد؛ یکی از مهمترین دلایل را حتما خودتان تجربه نمودید؛ زمانی که شما تمامی تمرکز، زمان وسرمایهی خود را روی اینستاگرام گذاشتید و در انتها بدون اینکه خودتان تقصیری داشته باشید تمام برنامهها و زحمات شما نقش بر آب شد.
فعالیت در فضای مجازی و آنلاین بدون داشتن وبسایت شبیه به کاشتن یک بذر در باغچهی همسایه است؛ هرچقدر هم برای این بذر زحمت بکشید هیچگاه ثمرهی آن را نخواهید دید چون شما صاحب آن بستر نیستید. هر لحظه هم صاحب باغ میتواند عذر شما رابخواهد و خود از ثمرهی درخت شما بهرهمند شود.
قابلیتهای بیشمار وبسایت سالن زیبایی
وبسایت مزایایی دارد که هیچ ابزار و پلتفرم دیگری حتی ۱ درصد آن را برای شما دربر نخواهد داشت. به کمک وبسایت میتوانید خدمات خود را با ساختار بسیار کاربرپسندی تفکیک کرده و بهصورت تفکیکشده به مشتریان نمایش دهید. مثلا اگر کسی به دنبال خدمات کاشت ناخن بود نیازی نیست حجم زیادی اطلاعات درمورد کاشت مژه، میکاپ، لیفت ابرو و… به او بدهید؛ فقط کافیست با یک دکمه، بنر یا تصویر کاری کنید که مشتریان ناخن تمامی اطلاعات مربوط به آن مانند توضیحات، تعرفهها، مواد استفاده شده، دستگاهها، نمونهکارها و… را بببیند. همینطور مشتریانی که خواهان خدمات دیگر هستند نیز میتوانند به بخشهای دلخواه خود مراجعه کرده و به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از رزرو نوبت مشاهده نمایند.
البته با تکنیکهای بسیار کارآمدی میتوانید به صورت هوشمند دیگر خدمات را نیز به تمامی افراد طوری معرفی نمایید که هم موجب مزاحمت نشوید و هم آنها را ترغیب به استفاده از دیگر خدمات کنید.
در مورد دیگر مزایا و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ واقعی در سالن زیبایی در بخشهای بعدی جزئیات بیشتری را بیان خواهیم کرد.
تغییر رفتار مخاطبان علاقهمند به زیبایی
بر اساس یک نظرسنجی که در ۳ کلانشهر ایران (غیر از پایتخت) انجام شد، تعداد افرادی که برای انتخاب یک سالن زیبایی از ابزار جستجوی گوگل استفاده میکنند روزبهروز در حال افزایش است. در این جامعهی آماری، ۹۷ درصد افراد انتخاب خود را بر اساس نتایج گوگل و ۳ درصد با پرسش از دیگران انجام میدهند. همچنین ۷۰ درصد از آنهایی که انتخاب خود را در حال حاضر بر اساس نتایج گوگل انجام میدهند در کمتر از ۳ سال گذشته این روش را نمیشناختند.
دلیل این تغییر رفتار هم مشخص است، افزایش عرضه (رقبایتان) و کاهش تقاضا (مشتریانتان) که منجر به تنوع در انتخاب میشود.
کمهزینهتر بودن تبلیغات آنلاین در صنعت زیبایی
اگر قصد داشته باشید سالن زیبایی خود و خدمات آن را تبلیغ کنید ۲ راه بیشتر ندارید. تبلیغات آفلاین و تبلیغات آنلاین.
تبلیغات آفلاین که شامل تراکت، بیلبورد، استرابرد، لیبل، تخفیف، پورسانت و… میشود روشی است که از گذشته تابهامروز مورد توجه همگان بوده و روشهای کارآمدی نیز به حساب میآمدند. البته منظورمان این نیست که این سبک از تبلیغات حالا دیگر کارایی ندارد؛ اتفاقا ما نیز در مشاورهها و کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خودمان برخی از این روشها را مکمل کار خود میکنیم.
اما نکتهای که در تبلیغات آنلاین وجود دارد هوشمند بودن و کمهزینهتر بودن آن است. در تبلیغات آنلاین به کمک وبسایت سالن زیبایی خود میتوانید به بخش بندی مشتریان پرداخته و دهها بنر تبلیغاتی برای هر خدمت خود درست کرده و هر کدام را فقط به افرادی نمایش دهید که به آن خدمت علاقه دارند. مثلا بنر کاشت ناخن به شخصی که علاقه و نیاز به آن دارد، بنر شنیون و میکاپ عروس به کسی که در حال تحقیق و جستجو در زمینهی اقدامات عروسی میباشد و…
به همین دلیل هم هزینهای که بابت این نوع تبلیغ خواهید پرداخت بسیار مقرونبهصرفهتر است. ولو اینکه تکنیکهایی در تبلیغات آنلاین به کمک وبسایت وجود دارد که فقط بابت تعداد کلیکهایی که روی تبلیغتان شده هزینه پرداخت کنید و این واقعا شگفتانگیز است.
اما اگر وبسایت نداشته و قصد استفاده از اینستاگرام را داشته باشید آیا میتوانید به یک اینفلوئنسر بگویید تبلیغ کاشت مژه مرا فقط به کسانی در پیجت نمایش بده که به کاشت مژه علاقه دارند؟ قطعا خیر. یا مثلا میتوانید در آگهی صداوسیما مشخص کنید که تبلیغ سالن زیبایی مرا فقط خانمها ببینند؟ باز هم خیر. اما در تبلیغات آنلاین این امکان وجود دارد که مخاطبان آقا را به کل از نمایش تبلیغ خود حذف کرده و با این اقدام ساده میلیونها تومان در هزینهی تبلیغ خود صرفهجویی کنید.
نوبتگیری آنلاین در صنعت زیبایی
در دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی داریم به نام تبدیل یا کانورژن؛ به زبان ساده، تبدیل آخرین اقدامی است که صاحب یک کسبوکار انتظار و تمایل دارد مخاطبانش آن را انجام دهند. البته این واژه، چیز عجیب و جدیدی نیست و کسبهی قدیمی اکثرا بدون این که نام تبدیل یا کانورژن را بدانند همواره تلاششان برای افزایش آن بوده.
در یک فروشگاه، تبدیل همان پرداخت نهایی پای صندوق است. مادامی که مشتری در فروشگاه فیزیکی یا آنلاین میچرخد و محصولاتی را در سبد خرید خود میگذارد لزوما به این معنی نیست که آن شخص حتما پرداخت تمام آن محصولات را نهایی خواهد کرد. لذا تبدیل نهایی فقط تکمیل کردن سبد خرید میباشد.
در یک آموزشگاه، تبدیل نهایی پر کردن فرم ثبتنام و پرداخت شهریهی مثلا یک ترم یا تمام ترمها است.
و اما در یک سالن زیبایی تبدیل یا کانورژن، رزرو نوبت است که بسته به شرایط فعلی میتوان آن را همراه با پرداخت یا بدون نیاز به پرداخت وجه در نظر گرفت.
تصمیم شما هر چه باشد (پرداخت بیعانه یا عدم پرداخت) شک نکنید رزرو آنلاین و دیجیتال مارکتینگ کمک بزرگی به شما خواهد کرد تا بتوانید نرخ تبدیل سالن زیبایی خود را افزایش دهید.
تبدیل یا کانورژن: هر گونه اقدامی که صاحب کسبوکار انتظار دارد مخاطبانش انجام دهند.
نرخ تبدیل یا Conversion Rate: نسبت کسانی که تصمیم گرفتند نوبت خود را رزرو کنند به کسانی که این اقدام را نهایی کردند.
از مزایای بیشمار رزرو آنلاین در مقابل مراجعه حضوری، رزرو تلفنی و… میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
مزایای نوبتدهی آنلاین در سالن زیبایی
در رزرو آنلاین نوبت، میتوان بدون چک و چانه، بیعانه دریافت کرد حتی به مبلغی اندک که موجب افزایش تعهد در مشتری شود.
در نوبتدهی آنلاین سالن زیبایی میتوان اطلاعات تمامی مشتریان را به صورت یکپارچه ذخیره و طبقهبندی نمود تا در آینده بتوان پیامهای شخصیسازی شدهای را برای هر دسته از مشتریان ارسال نمود. مثلا تخفیف شب یلدا فقط به افراد علاقهمند به کاشت ناخن!!! جالب است بدانید تمامی پیامها را میتوان زمانبندی نمود تا در زمان مقرر به صورت خودکار ارسال شوند.
در نوبتدهی آنلاین میتوان یک تقویم در مقابل مشتری قرار داد تا مشتری بتواند زمانهای خالی و پر را به تفکیک مشاهده نموده و زمان مورد نظر خود را به راحتی انتخاب نمایند.
در نوبتدهی تلفنی و روشهای دیگر به سختی میتوان متوجه شد که هر تعداد از مشتریان از چه طریقی با سالن زیبایی شما آشنا شدهاند، اما شاید بتوان گفت اصلیترین مزیت نوبتدهی آنلاین این است که اگر وبسایت شما استانداردهای لازم را داشته باشد به راحتی و با چند کلیک میتوانید متوجه شوید که هر تعداد از نوبتی که رزرو شده از چه طریق با شما آشنا شدهاند. بدین طریق میتوانید بودجهی خود را مدیریت نموده و سرمایهگذاری بیشتری روی روشهای پربازدهتر کرده و بر روی روشهای تبلیغاتی کمبازده بودجهی خود را هدر ندهید. این امکان میتواند میلیونها تومان در هزینههای تبلیغاتی شما صرفهجویی کند. به این اقدامات محاسبهی نرخ تبدیل میگویند.
تکنیکهایی وجود دارد که به کمک ابزارهای دیجیتال، حتی بازخورد تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد و تراکت را هم بهدست آورده و در صورت نیاز آنها را بهینهسازی کنید.
یادآوری نوبتهای بعدی
با توجه به اینکه اکثر خدمات زیبایی نیاز به مراجعات بعدی داشته و مشتری باید همیشه یا حداقل چند نوبت نسبت به انجام آن خدمت، اقدام نماید یکی از دغدغههای سالندارها این است که مشتری در نوبتهای بعدی نیز به آنها مراجعه کند (نه به رقبا). دلایل عدم مراجعهی بعدی هم موارد مختلفی هستند. گاهی شخص فراموش میکند که در تاریخ مقرر به سالن زیبایی مراجعه کند؛ گاهی نیز از نظر خودش مرکز بهتری را پیدا کرده و ترجیح میدهد از خدمات شما استفاده نکند.
حال اگر شما بتوانید در موعد مقرر یا چند روز قبل با او تماس بگیرید احتمال عدم مراجعه به حداقل خواهد رسید. اما آیا شما زمان و نیروی انسانی کافی برای این تماس و یادآوری در اختیار دارید؟ و آیا با وجود روشهای بهتر، تماس گرفتن با تکتک مشتریان کار عقلانیای است؟
فرض کنید روشی وجود داشته باشد که به صورت خودکار بعد از یک ماه از اولین نوبت ۲ یا ۳ مرتبه برای مشتری پیامک ارسال شده و تاریخ و ساعت به وی یادآوری شود؛ همچنین یک کد تخفیف ۲۴ ساعته جهت پرداخت در متن پیامک به وی هدیه داده شود. به نظرتان احتمال از دست دادن مشتری تا حد زیادی کاهش نمییابد؟
راهاندازی یک باشگاه مشتریان جذاب برای سالن زیبایی
به کمک وبسایت اختصاصی خود میتوانید یک باشگاه مشتریان جذاب و پولساز ایجاد کنید؛ در یک باشگاه مشتریان حرفهای این امکان وجود دارد که بسته به اقدامات مخاطب و مشتریان خود امتیازات و هدایایی را برای آنها در نظر بگیرید؛ با این استراتژی میتوانید رضایت مشتریان خود را افزایش داده و مهمتر اینکه خدمات بیشتری را به آنها عرضه کنید.
مثلا فرض کنید مشتریانی دارید که از خدمت میکاپ سالن زیبایی شما استفاده میکنند؛ به کمک باشگاه مشتریان وبسایت خود میتوانید هر بار بابت استفاده از خدمات میکاپ امتیازاتی را به آنها داده و پس از کسب امتیاز لازم یک جلسه خدمات فشیال رایگان به آنها اختصاص دهید. به کمک این استراتژی، مشتریان میکاپ هم تشویق به استفادهی بیشتر از همان خدمت شده و هم با یک جلسه فشیال رایگان احتمالا مشتری ثابت این خدمت نیز میشوند.
جمع بندی و سخن پایانی
همانطور که در مقدمهی این مقاله بیان کردیم، صنعت زیبایی در ایران با وجود اینکه بیشترین متقاضی و مشتری را در بین تمامی صنایع دارد، اما هنوز در حوزهی دیجیتال به بلوغ نرسیده و به شدت پتانسیل فعالیت و رشد در آن وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه این صنعت در ایران در اختیار بانوان محترم بوده و نگاه جنسیتزده در ایران محدودیتهای فراوانی را برای همکاری آقایان و بانوان پدید آورده تابهامروز بستری برای ظهور برندهای حرفهای در این حوزه فراهم نشده.
آژانس دیجیتال مارکتینگ mimo با نگاه حرفهای به صنعت زیبایی از بانوان محترم فعال در این حوزه دعوت به همکاری مینماید تا با استفاده از ابزارها و مفاهیم تخصصی مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ موجبات ظهور برندهای حرفهای و جهانی در این صنعت فراهم شود.