طراحی سایت

چرا طراحی سایت برای یک رستوران یا کافه مهم است؟

در این مطلب قصد داریم به اهمیت طراحی سایت برای صنایعی همچون رستوران، کافی شاپ، فست فود و کترینگ پرداخته و پس از ارائه‌ی راهکارها به معرفی چند مثال در رابطه با کاربرد وبسایت برای این صنایع بپردازیم. همچنین با توجه به شناختی که از این صنایع داریم پیشنهاد ما به جهت کاربردی و مقرون به‌صرفه بودن، طراحی سایت وردپرس است.

دلایل نیاز رستوران، کافه، فست فود و کترینگ به طراحی سایت

این صنایع نیز مانند هر صنعت دیگری نیاز مبرم به داشتن یک وبسایت دارند؛ چرا که با استفاده از یک وبسایت کارآمد، امکان جذب مخاطب جدید، تبدیل مخاطب به مشتری، حفظ و نگهداری از مشتری، اجرای فرآیندهای مختلف و… برای آن‌ها فراهم خواهد شد. در ادامه به چند نمونه از موارد مصرف یک وبسایت برای رستوران و کافه می‌پردازیم.

جذب مخاطب

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که طراحی سایت می‌تواند برای یک رستوران یا کافه داشته باشد، جذب مخاطب است. صاحبین این صنایع با توجه به رقابت بسیار زیادی که در این صنعت وجود دارد همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا برند رستوران و کافه خود را به دیگران شناسانده و موجب افزایش آگاهی از برند خود شوند. داشتن یک وبسایت کارآمد (نه هر وبسایتی) می‌تواند کمک بزرگی به این افراد در جهت جذب و سامان‌دهی مخاطبان کند. یکی از روش‌هایی که موجب افزایش بازدیدکنندگان وبسایت و به دنبال آن افزایش مخاطبان رستوران، کافه، فست فود و کترینگ می‌شود بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است.

همانطور که می‌دانید از گذشته تا به‌امروز همواره اکثریت افراد نیازهای خود را در گوگل جستجو می‌کنند. به عنوان مثال اگر شما دارای یک رستوران در منطقه غرب تهران هستید با مشاهده‌ی تصویر زیر متوجه خواهید شد که افراد زیادی در این منطقه از طریق جستجو در گوگل به دنبال یک رستوران هستند.

گوگل ترند - رستوران غرب تهران

تصویر فوق که برگرفته از وبسایت گوگل ترند است، نتایج جستجوهای انجام شده در موتور جستجوی گوگل را به شما نمایش می‌دهد. با این ابزار امکان مقایسه‌ی میزان سرچ واژه‌ها به همراه جزئیاتی مانند استان‌ها و شهرهای جستجو شده و… نیز وجود دارد. این ابزار زمانی نمودارها را به شما نمایش خواهد داد که جستجوی زیادی در گوگل انجام شده باشد. همانطور که می‌بینید در بازه‌های زمانی مختلف میزان جستجو متفاوت بوده و در زمان‌هایی نیز افزایش چشمگیر داشته. به کمک همین نمودار می‌توانید تصمیمات داده‌محور بر اساس نیاز مشتریان نیز بگیرید.

حال فرض کنید این مخاطبان وقتی واژه‌ی رستوران غرب تهران را سرچ می‌کنند، وبسایت شما به عنوان نتایج اول به مخاطب نمایش داده شده و فرد وارد وبسایت شما شود. به این شکل می‌توانید تعداد بازدیدکننده و مخاطب بسیاری را برای رستوران خود جذب کنید.

تبدیل مخاطبان به مشتری

همانطور که حتما با خودتان فکر کردید این مخاطبان به چه درد شما خواهند خورد اگر تبدیل به مشتری نشوند؟

تبدیل مخاطب به مشتری راهکارهایی دارد که در فرآیند مارکتینگ به آن‌ها پرداخته می‌شود. اگر وبسایت شما توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ mimo طراحی شده باشد، اطلاعات دستگاه مخاطب مانند آدرس آی‌پی شخص، علاقه‌مندی‌ها، مشخصات دموگرافیک (سن و جنسیت) و… در وبسایت شما ذخیره شده و به مدت 90 روز فرد به هر وبسایت دیگری مراجعه کند بنرها و متون تبلیغاتی شما را مشاهده خواهد کرد. برای دریافت این اطلاعات هیچ نیازی به وارد نمودن اطلاعات توسط مخاطب وجود نداشته و صرفا اگر در هنگام ورود به سایت دسترسی کوکی را تایید کند تمامی این اطلاعات در وبسایت شما ذخیره خواهد شد. در ادامه و با همکاری با آژانس mimo، امکان نمایش انواع بنر، متون تبلیغاتی و ارسال نوتیفکیشن به این مخاطبان فراهم خواهد شد.

همچنین این قابلیت در وبسایت شما وجود خواهد داشت که در بخش‌های مختلف سایت نشانه‌هایی را قرار دهید تا مخاطبان خود را دسته‌بندی کرده و بر اساس ویژگی‌های آن‌ها تبلیغات منحصربه‌فردی را به آن‌ها نمایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید صفحه‌ای را به غذاهای سنتی و صفحه‌ای دیگر را به لیست غذاهای فرنگی خود اختصاص دهید و با نشانه‌گذاری در هر صفحه، مخاطبان را دسته‌بندی کنید؛ حال می‌توانید به هر کدام تبلیغات متناسب را نمایش دهید. احتمالا علاقه‌مندان به غذاهای سنتی با دیدن بنر تبلیغاتی شماره 1 بیشتر ترغیب خواهند شد تا به رستوران شما مراجعه کنند تا تصویر 2. همچنین برعکس، علاقه‌مندان به غذاهای فرنگی با دیدن تصویر شماره 2 تمایل بیشتری به حضور در رستوران‌تان پیدا خواهند کرد.

بخش-بندی-مشتریان-رستوران

اقدامات فوق ذره‌ای از قابلیت‌های وبسایت است که به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطبان جدیدی را جذب نموده و آن‌ها را به مرور زمان تبدیل به مشتری خود کنید.

حفظ و نگهداری از مشتریان

از دیگر قابلیت‌های داشتن یک سایت کارآمد برای رستوران، فست فود، کافی شاپ و کترینگ، حفظ و نگهداری از مشتریان است. این روزها با توجه به ظهور کسب‌وکارهای جدید با سرعت بسیار زیاد و همچنین بمباران تبلیغاتی به روش‌های مختلف (بیلبورد، آگهی بازرگانی، تبلیغات درون‌برنامه‌ای، پیامک و…) هزینه‌ها و زحمت‌های تبدیل یک مخاطب به مشتری بسیار بسیار بالاتر و بیشتر از جذب و نگهداری آن است. پس اگر به اهمیت این موضوع پی ببرید متوجه خواهید شد که داشتن یک باشگاه مشتریان باکیفیت چه کمک بزرگی به کسب‌وکار شما خواهد کرد. در این بین باز هم وبسایت بهترین گزینه برای طراحی و پیاده‌سازی یک باشگاه مشتریان است. بخشی از طراحی سایت رستوران به می‌تواند به طراحی منوی آنلاین اختصاص داده شود و کیوآرکد آن بر روی میز مشتریان قرار بگیرد. مشتریان با اسکن این بارکد می‌توانند منوی آنلاین را مشاهده نموده و حتی سفارش خود را نیز به صورت آنلاین ثبت نمایند تا دیگر نیازی به ثبت سفارش توسط ویتر و گارسن نباشد. همانطور که می‌دانید این اقدام مزایای بسیاری را برای مشتریان و شما به همراه خواهد داشت. حال زمانی که اطلاعات مشتریان را به صورت آنلاین دریافت نمودید می‌توانید فرآیندهای مربوط به حفظ و نگهداری از مشتریان را انجام دهید. طراحی سایت در آژانس mimo این ابزار را در اختیارتان قرار خواهد داد تا به صورت زمان‌بندی شده پیامک‌هایی برای مخاطب ارسال شده و ارتباط شما با مخاطب را مراجعه‌ی بعدی حفظ نماید. در این صورت مشتری پس از مدتی که مجدد تصمیم به حضور در رستوران گرفت، به احتمال زیاد رستوران یا کافه شما اولین انتخاب وی خواهد بود.

منوی-آنلاین-کافه

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله از میمُ مگ سعی نمودیم تا اهمیت داشتن یک وبسایت کارآمد برای رستوران، کافه، فست فود و کترینگ را بیان کنیم. اما در عین حال نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد این است که داشتن هر وبسایتی نیز مفید نیست. بهتر است پیش از طراحی سایت خود ابتدا یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان میمُ داشته باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید. در صورتی که بدون اطلاعات کافی اقدام به طراحی سایت کنید، هیچکدام از کاربردهایی که پیش‌تر اشاره کردیم قابل استفاده نخواهند بود. پس همین حالا تصمیم بگیرید و صاحب یک وبسایت کارآمد برای رستوران خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید