با ظهور پیامرسانها و شبکههای اجتماعی جذاب آیا هنوز هم ایمیل مارکتینگ روش مناسبی برای ارتباط با مخاطبان در دیجیتال مارکتینگ است؟
در پاسخ به این سوال، باید به قطعیت بگوییم بله، ایمیل مارکتینگ هم در کنار دیگر روشهای بازاریابی دیجیتال بایستی در برنامهی جامع شما نقش پررنگی داشته باشد. در این مقاله ابتدا به دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ پرداخته و در خلل آن نکات و راهکارهایی را به شما خواهیم گفت که با تجربیات و آزمون و خطاهای فراوان آنها را کسب نمودهایم.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ از ۲ واژه ایمیل و مارکتینگ تشکیل شده. واژهی اول که تکلیفش مشخص است؛ اما واژهی دوم که مارکتینگ یا بازاریابی نام دارد باید کمی عمیقتر از تصور عموم جامعه به آن پرداخته شود. بازاریابی یا مارکتینگ تعاریف مختلفی دارد که ما با توجه به تعاریف اساتید این حوزه مانند آقای فیلیپ کاتلر و با بهرهگیری از تجربیات خود تعریفی کاربردی را در این مقاله ارائه خواهیم نمود.
مارکتینگ یا بازاریابی به مجموعه فرآیندها و اقداماتی گفته میشود که با مأموریت خلق، کسب و انتقال ارزش و با اهداف از پیش تعیین شده اقدام به برقراری ارتباط با مخاطبی خاص کرده و نتایج ملموس و قابل اندازهگیری دارد.
با توجه به این تعریف از مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ یکی از همین مجموعه اقدامات بوده و ابزار ایمیل قرار است نقشی را در آن ایفا کند. پس یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت که در همین ابتدا باید در آن به توافق برسیم این است که اولا منظورمان از ایمیل مارکتینگ صرفا ارسال یک ایمیل به یک لیست از مخاطبان نیست؛ دوما ایمیل مارکتینگ قرار نیست به تنهایی نتیجهای داشته باشد و حتما باید درکنار دیگر اقدامات مارکتینگ به ایفای نقش بپردازد.
دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ
حال که در تعریف بازاریابی و بازاریابی ایمیلی به تفاهم رسیدیم و ۲ قرارداد مهم را با هم منعقد کردیم بیایید به دلایل اهمیت بازاریابی ایمیلی بپردازیم.
دلیل اول: بکر بودن بستر ایمیل مارکتینگ
اولین دلیل که شاید برخی به آن به عنوان تهدید نگاه کنند اما ما از آن به عنوان یک فرصت و اتفاقا یکی از مهمترین دلایل ایمیل مارکتینگ یاد میکنیم، کماستقبالتر بودن آن نسبت به دیگر روشهای مارکتینگ در ایران میباشد. فرض کنید قصد دارید پیامی را برای مخاطبان خود ارسال کنید؛ این پیام را به روشهای مختلف مانند پیامک، استوری و پست اینستاگرام، توییت، پوش نوتیفیکیشن، یک بنر درسایتهای خبری و… میتوانید به آنها منتقل کنید؛ آیا به نظرتان پیام شما در بین انبوهی از پیامکها، استوری و پستهای اینستاگرامی، توییتها، پوشها، بنرها و… قرار بگیرد بیشتر دیده خواهد شد یا در بین تعداد کمتری ایمیل در صندوق ورودی مخاطبانتان؟ از آن گذشته، حتی اگر از نظر کمیّت هم ابزار ایمیل نتیجهی بهتری ندهد از نظر کیفیت چطور؟
یعنی اگر حتی تعداد بازدید از طریق تمام روشها به صورت مساوی بوده و حتی ایمیل از باقی روشها تعداد کمتری بازدید برای شما به همراه آورد آیا کیفیت بازدیدی که از طریق ایمیل بوده بیشتر نخواهد بود؟ قطعا پاسخ به این سوالات مثبت است. یعنی زمانی که پیام شما در میان تعداد کمتری از پیامها قرار بگیرد تأثیر روانی آن بیشتر بوده و در نهایت احتمال رسیدن به هدف که میتواند فروش، پر کردن یک فرم، ثبتنام درسایت و… باشد، افزایش خواهد یافت.
قرارداد سومی که در این بخش باید در آن به تفاهم برسیم این است که منظورمان از این مثال به هیچوجه این نبود که روشهای دیگر دیجیتال مارکتینگ را فراموش کرده و از این پس فقط بر روی بازاریابی ایمیلی تمرکز کنید؛ در هر کسبوکاری تمامی روشها بایستی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز از هر کدام با هدف مناسبی بهره برد.
دلیل دوم: ارزان بودن
دومین دلیل اهمیت ایمیل مارکتینگ، هزینههای تقریبا مقرونبهصرفهتر آن است. البته منظور این نیست که انجام آن به هیچ بودجهای نیاز ندارد؛ البته که یکی از اضلاع چندضلعی در هر روشی از دیجیتال مارکتینگ بودجه است و این تفکر که افراد موفق لزوما پولدار نبودهاند پس بدون بودجه شروع کنیم! امری کاملا اشتباه است. در آینده در مقالهای با عنوان اهمیت بودجه و بودجهبندی در دیجیتال مارکتینگ به صورت کامل و با جزئیات به این موضوع خواهیم پرداخت.
هر اقدامی در دیجیتال مارکتینگ نیازمند صرف بودجه با سرفصلهای مختلف مانند هزینهی نیروی انسانی، هزینهی سفارش تولید محتوا، هزینهی ارسال پیام (هر نوع پیامی چه ایمیل چه پیامک چه محتوای سوشال مدیا)، هزینهی پروموشن (گیفت، تخفیف و…) و دهها سرفصل دیگر است؛ اما دربین تمامی روشها و استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ تقریبا جزو روشهای ارزانتر و کمهزینهتر است.
در ایمیل مارکتینگ نیازی نیست شبیه به سوشال مدیا مارکتینگ چند ده میلیون تومان هزینهی ساخت تیزر، اینفلئونسر و… کنیم. همچنین به دلیل اینکه در ایمیل مارکتینگ، بخش بندی مشتریان با کیفیت بسیار بالایی انجام میشود، هزینهی ارسال پیام نیز به شدت نسبت به دیگر روشها کاهش مییابد. دلایل بسیاری وجود دارد که اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ را ارزانترین روش بازاریابی دیجیتال میدانند.
دلیل سوم: قابلیتهای فراوان و منحصربهفرد ایمیل مارکتینگ
سومین دلیلی که این روش را برای ما تبدیل به یکی از روشهای کارآمد بازاریابی دیجیتال میکند، قابلیتهای فراوان در اجرای آن است.
پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ مانند mailchimp, sendinblue, hubspot, mailerlite امکانات بیشمار بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار میدهند تا بتوان یک کمپین قدرتمند را اجرا نمود. یکی از این قابلیتها اتومیشنسازی ایمیلها است؛ اتومیشن قابلیتی است که به کمک آن میتوانید یک ایمیل را به ۱۰ هزار نفر فرستاده و سپس بر اساس رفتار آنها نسبت به آن ایمیل، ایمیل و ایمیلهای بعدی را متناسب با رفتار آنها ارسال کنید. به این صورت میتوانید دهها ایمیل را تعریف نموده، در بین آنها شروطی را قرار دهید و سپس همهی آنها را زمانبندی کنید.
اتومشینسازی یکی از تخصصهای mimo بوده و به کمک آن توانسته میلیونها تومان در هزینهی برندهای طرف قرارداد خود صرفهجویی کرده و نرخ بازگشت سرمایه را به شدت بهبود دهد.
در صورتی که از طریق طراحی سایت وردپرس صاحب یک وبسایت کارآمد شده باشید حتما میدانید که افزونههای بسیاری در زمینهی برقراری ارتباط یک سایت وردپرسی با پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ وجود دارد که به کمک آنها میتوانید اقدامات بسیار جذاب و جالبی را در وبسایت خود انجام دهید.
به اعتقاد متخصصین mimo قابلیتها و امکاناتی که در ایمیل مارکتینگ در اختیار دارید تقریبا قابل قیاس با هیچ روش دیگری در دیجیتال مارکتینگ نیست.
دلیل چهارم: بهترین ابزار بخش بندی مشتریان
یکی از امکانات بسیار جذاب و کاربردی در ایمیل مارکتینگ بخش بندی مشتریان است. این قابلیت به قدری نقطهی قوت است که به جای اینکه آن را در بخش قبلی بیان کنیم خود را به عنوان یکی از دلایل به صورت مجزا بیان کردیم.
پیشنهاد به حرفهایها: مطالعهی مقالهی بخش بندی مشتریان در دیجیتال مارکتینگ
اگر هنوز اهمیت بخش بندی مشتریان در دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل درک نکردهاید مقالهی فوق را مطالعه کنید.
بخش بندی مشتریان در دیجیتال مارکتینگ اگر به درستی پیادهسازی شود در نهایت موجب افزایش نرخ بازگشت سرمایه خواهد شد چرا که دیگر نیازی نیست یک پیام (پیامک، ایمیل، پست سوشال و…) را با صرف هزینههای گزاف در معرض دید هزاران نفر قرار دهید تا شاید تعداد اندکی اقدام مورد نظر شما (خرید، کلیک، ثبتنام و…) را انجام دهند. ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار قدرتمند برای بخش بندی مشتریان است. به عنوان مثال میتوانید در برخی از مقالاتی که در وبلاگ سایت خود قرار میدهید، فایلها، هدایا، نکات ارزشمند و… را در ازای وارد نمودن ایمیل در اختیار افراد قرار دهید؛ بدین طریق اگر استراتژی و هدف مشخصی از هر مقاله داشته باشید با قرار دادن یک فرم و اتصال آن به پلتفرم ایمیل مارکتینگ خود میتوانید افراد را متناسب با علاقهمندی آنها در لیستهای مجزایی نگهداری کرده و به کمک اتومیشن ایمیلهای مرتبط برای آنها ارسال کنید.
مثال کاربردی از بازاریابی ایمیلی
در پروژهای که برای فروشگاه اینترنتی فرم پوش انجام دادیم از ایمیل مارکتینگ استفاده نمودیم. این فروشگاه، تولیدکنندهی انواع لباسکار و لباس فرم است. مخاطبان آن قطعا افراد مختلفی همچون صاحبین رستوران، کافی شاپ، فست فود، کارخانه، تعمیرات خودرو، پزشکان و… هستند؛ مسلم است که محتوای متناسب هر دسته با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل مقالهای جامع در رابطه با مراحل راه اندازی رستوران با ۲ هدف نوشتیم. هدف اول کمک به افرادی که قصد راه اندازی رستوران دارند و هدف دوم دریافت اطلاعات آنها جهت فروش لباس فرم رستوران بود؛ برای این مقاله یک چک لیست کامل از مراحل راه اندازی رستوران را با فرمت پیدیاف آماده نمودیم؛ سپس یک فرم متصل به پلتفرم ایمیل مارکتینگ در بخشهای مختلف این مقاله قرار دادیم تا افراد در ازای وارد نمودن ایمیل خود بتوانند این چک لیست را دانلود نمایند.
با همین اقدام ساده اما استراتژیک توانستیم مخاطبان رستوراندار فرم پوش را از دیگران تفکیک نموده و ایمیلهای بعدی را متناسب با نیاز آنها ارسال نماییم. مثلا ایمیل بعدی میتواند با عنوان اهمیت پوشش پرسنل در هویت بصری برند بوده و ۲۴ ساعت بعد از باز کردن ایمیل قبلی ارسال شود. با این استراتژی ایمیلها مزاحمتآمیز نبوده و با هزینهای مقرونبهصرفه به درستترین مخاطبان ارسال میشوند. نتیجهی آن شگفتانگیز بود.
جمع بندی و سخن پایانی
هدف از تولید محتوا در mimo صرفا حمایت از صاحبین کسبوکار و علاقهمندان به دیجیتال مارکتینگ میباشد به همین دلیل در این مقاله نیز مثل همیشه سعی نمودیم تا به صورت خلاصه و کاربردی مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم تا پس از خواندن آن بتوانید وارد دنیای ناشناختههای ایمیل مارکتینگ شده و اکتشافات خود را آغاز کنید. در این مقاله به دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ و جایگاه آن در دیجیتال مارکتینگ پرداختیم و مثالهایی را از کاربرد آن بیان کردیم تا شما هم بتوانید همین حالا فرآیند ایمیل مارکتینگ را درکسبوکار خود پیادهسازی کنید.
در صورتی که تمایل دارید ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ mimo بازاریابی ایمیلی را در کسبوکار شما پیادهسازی کنیم همین حالا نسبت به تهیهی اشتراک mimo plus اقدام نمایید.
همچنین اگر دیدگاهی در مورد این مقاله دارید با درج نظر خود در بخش دیدگاهها ما را در بهبود کیفیت محتوا یاری نمایید.