تولید محتوا

تولید محتوای متنی + انواع + مزایا و معایب

تولید-محتوای-متنی

در این مقاله قصد دارم در رابطه با تولید محتوای متنی و مزایا و معایب آن نسبت به دیگر روش‌های تولید محتوا مطالب بسیار مهمی را بیان کنم.

تولید محتوای متنی چیست؟

تولید محتوای متنی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن یک نفر به عنوان نویسنده محتوا، به صورت عمومی یا تخصصی اقدام به تحقیق و نگارش محتوا می‌نمایند. البته این فرآیند با فرآیند بازاریابی محتوا یا Content Marketing تفاوت‌هایی دارد که می‌توانید در مقاله‌ای با همین عنوان در مجله میمُ مگ در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید. اما به طور خلاصه باید بدانید که فرآیند بازاریابی محتوا بسیار گسترده‌تر از تولید محتوای متنی بوده و نیاز به انجام اقدامات پیش و پس از تولید دارد.

در این فرآیند همواره 2 نکته باید مدنظر قرار داده شد؛ یکی نیاز مخاطبان و دیگری قواعد و الگوریتم‌های موتورهای جستجو. در نظر گرفتن این 2 نکته به یک اندازه مهم بوده و نباید هیچکدام را فراموش کرد.

شاخص سفارش محتوا

انواع تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی بسته به نیاز شما با اهداف مختلفی انجام می‌شود. که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تولید محتوای متنی برای صفحه محصول/خدمت

یکی از کاربردهای اصلی و مهم تولید محتوای متنی، تولید محتوا برای صفحه‌ی محصول یا خدمت شماست. دقت در نگارش این نوع محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که عامل بسیار مهم در انتخاب مشتریان است. حتما برای شما نیز پیش آمده که پس از جستجوی محصول مورد نظر خود وارد یک صفحه محصول شده‌اید. احتمالا اولین اقدام شما خواندن توضیحات آن محصول است تا متوجه شوید که این محصول چه نیازی از شما را برآورده ساخته و با نمونه‌های مشابه چه تفاوت‌هایی دارد. در محتوای متنی صفحه محصول در نظر گرفتن پرسونای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد.

برخی از مشتریان در رابطه با این محصول یا خدمت اصلا اطلاعاتی ندارند. برخی دیگر اطلاعات بسیار جزئی در مورد محصول داشته اما هنوز قصد خرید 100 درصدی ندارند. برخی دیگر، اطلاعات کاملی داشته و قصد خرید نیز دارند اما در حال مقایسه محصول شما با محصولات مشابه خودتان و رقبا هستند، برخی دیگر مصرف‌کننده این محصول با یک برند دیگر هستند اما وفاداری خاصی به آن برند ندارند. دسته‌ی آخر نیز افرادی هستند که نسبت به محصول یا خدمتی که در حال استفاده از آن هستند تا حدی نیز وفادار هستند. در فرآیند نگارش محتوا برای صفحه محصول در نظر گرفتن و نگارش مطلب برای هر دسته ضروری و دارای اهمیت بسیاری است.

تولید محتوای متنی برای صفحه دسته‌بندی محصولات/خدمات

نوع بعدی که باید در استراتژی بازاریابی محتوا گنجانده شود، تولید محتوای متنی برای صفحه دسته‌بندی محصولات است. این صفحات که بسته به استراتژی شما دارای یک یا چند لایه هستند، معرف محصولات داخل خود هستند و حتما باید دارای توضیحات کاربرپسند و متناسب با اصول بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو باشند. اولین و مهم‌ترین صفحه دسته‌بندی که در برگیرنده‌ی تمام محصولات است، صفحه‌ی فروشگاه شما است. این صفحه تمامی محصولات را دربر داشته و باید محتوای متنی آن به صورت کلی و در رابطه با صنعت شما باشد.

در نگارش محتوای متنی برای صفحات بعدی حتما باید دقت شود که تعداد دسته‌بندی‌ها بیش از حد کم یا زیاد نباشند. انتخاب این موضوع که چند دسته‌بندی و چند لایه دسته‌بندی داشته باشید به عوامل مختلفی بستگی دارد و به کمک مشاوره با افراد متخصص و توانمند می‌توانید به یک معیار قابل قبول دست یابید.

پس از آنکه تعداد و لایه‌های دسته‌بندی مشخص شد حال وقت آن است که تولید محتوای متنی برای هر دسته را آغاز کنید. در این نوع از محتوا حتما باید توجه کنید که صفحات با توضیحات مشابه و تکراری نداشته باشید و در صورتی که به چنین چالشی برخوردید در تعداد و لایه‌های دسته‌بندی محصولات/خدمات خود تجدید نظر نمایید.

نگارش محتوای متنی برای وبلاگ

حالت بعدی، تولید محتوای متنی برای وبلاگ است؛ هر وبسایتی بایستی با هدف کمک به مخاطبان خود، غنی نمودن وبسایت، بهبود رتبه‌ی وبسایت و صدها دلیل دیگر یک وبلاگ برای خود ایجاد کند. این وبلاگ می‌تواند دارای یک نام منحصر‌به‌فرد مثل میمُ مگ باشد.  نوع بعدی تولید محتوای متنی که به آن نیاز خواهید داشت محتوای وبلاگ است. ایده‌ی این نوع محتوا از کلمات و جملات سرچ شده توسط کاربران به دست آمده و پس از تجزیه و تحلیل و پژوهش، عناوین مورد نظر تعیین شده و سپس نسبت به تولید محتوای متنی وبلاگ اقدام می‌شود.

ویژگی بسیار مهم این نوع محتوا این است که حتما بایستی در پایان یک مشکل یا نیاز مخاطب را تا حد زیادی حل کرده و در صورت نیاز مجموعه‌تان به عنوان یک همراه برای حل چالش‌های دیگر مشخص شود. معرفی محصول یا خدمت در این مرحله بایستی با دقت و ظرافت بسیاری انجام شود. مثلا جا دارد که ما در این بخش از مقاله به شما پیشنهاد کنیم که اگر تمایل به تدوین استراتژی بازاریابی محتوا و سپس تولید آن دارید نسبت به سفارش تولید محتوا در آژانس دیجینال مارکتینگ mimo اقدام نمایید.

وبلاگ شما بایستی تبدیل به ماشین پول‌ساز کسب‌وکارتان شود در غیر اینصورت صرف تولید محتوای متنی برای آن از روی رسم و رسومات و عادات هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

البته انواع مختلف تولید محتوای متنی مانند کپشن شبکه‌های اجتماعی، آگهی استخدام و… نیز وجود دارند که در آینده به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

مزایا

تولید محتوای متنی نسبت به انواع دیگر آن (صوتی، تصویری، ویدیویی) مزایای بیشماری دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اولین مزیت آن سادگی در اجراست؛ البته نه به این سادگی که برخی تصور می‌کنند تعداد کلمات مورد نیاز خود را مشخص کنند و صاحب محتوایی شوند که عایدی برای آن‌ها داشته باشد. اما مسلم است که نسبت به تولید محتوای ویدیویی و تصویری که نیازمند تیم عکاس، فیلم‌برداری، تدوین‌گر و… است ساده‌تر خواهد بود.

دومین مزیت، تکراری نشدن آن است. تولید محتوای متنی شبیه به یک دست کت‌وشلوار مشکی ساده به همراه پیراهن سفید است که همیشه در کمد لباس‌های خود دارید. شاید در طول سال‌ها، اقدام به خرید لباس‌های مد با رنگ‌ها و جنس‌های متنوع کنید، اما در نهایت این کت‌وشلوار مشکی با پیراهن ساده سفید است که هیچوقت از مد نیوفتاده و همواره می‌توانید در هر نوع مجلسی از عروسی تا جلسات رسمی از آن استفاده کنید.

تولید محتوای متنی نیز چنین ویژگی‌ای دارد؛ کسب‌وکارهای بسیاری را می‌شانسیم که در طول سال‌ها فعالیت خود، هزینه‌های بسیاری را برای تولید محتوای مالتی مدیا انجام داده و نتایج قابل قبولی را نیز کسب کرده‌اند؛ اما همواره معتقد هستند که کلمات قدرت جادویی خاصی داشته و نتایج دائمی را برای آن‌ها به همراه داشته‌اند. به عنوان مثال یکی از صاحبین کسب‌وکار در جلسه‌ی مشاوره اعلام نمود که محتوای متنی که سال‌ها پیش و به صورت تفریحی نگارش و در وبلاگ سایتشان منتشر کرده بود حالا پس از گذشت مدت زیادی در نتایج موتور جستجوی گوگل ظاهر شده و مخاطبان بسیاری را برای او جذب نموده است. او می‌گوید تقریبا هر روز مشتریانی تماس گرفته و اعلام می‌کنند که با خواندن فلان مقاله تصمیم گرفته‌اند که از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

قطعا توليد محتوا متني دارای مزایای بیشماری است و صاحبین کسب‌وکار بایستی توجه ویژه به آن داشته باشند.

معایب

اما در کنار تمام مزایای که به آن‌ها اشاره کردیم و نکردیم، معایبی نیز وجود دارد. مثلا یکی از معایب، این است که به عقیده جامعه‌شناسان، افراد بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند به جای خواندن مقالات و مطالب متنی یک تصویر یا ویدیوی کوتاه را نگاه کرده و نیاز خود را برآورده سازند. البته با این‌که تعداد این افراد زیاد هم هست اما در نظر گرفتن این نکته نیز ضروری است که همین افراد هم گاهی به این درک می‌رسند که باید برای برآورده شدن کامل نیاز خود یک مطلب علمی را مطالعه نموده و نباید به یک تصویر یا ویدیو اکتفا کنند.

از دیگر معایب تولید محتوای متنی می‌توان به اهمیت استمرار اشاره کرد؛ شاید با یک ویدیوی تولید شده در یک شبکه‌ی اجتماعی در مدت کوتاهی تعداد زیادی مخاطب و مشتری جذب کنید؛ اما جذب همین تعداد مخاطب و مشتری از طریق محتوای متنی نیازمند استمرار، صبر و حوصله است.

سخن پایانی

در مجموع با در نظر گرفتن تمامی مزایا و معایب، پیشنهاد ما داشتن یک برنامه جامع بازاریابی محتوا است تا پس از آن بتوانید با تولید محتوای متنی ارزشمند نسبت به افزایش اعتبار کسب‌وکار خود اقدام فرمایید. در پایان از شما دعوت می‌شود در این خصوص با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا راهکارهای جالبی را به شما پیشنهاد دهند.

2 دیدگاه در “تولید محتوای متنی + انواع + مزایا و معایب

  1. شیوا مصطفوی گفت:

    با تشکر از این مطلب بسیار مفیدتون
    بهترین مقاله‌ای‌بود که در مورد محتوای متنی خونده بودم
    فقط یه سوال داشتم آیا کپشن پست اینستاگرام هم جزو محتوای متنی کسب‌وکارمون محسوب میشه؟ آیا میشه اون رو هم برون‌سپاری کرد؟

    1. میلاد مساوات گفت:

      با سلام خدمت شما همراه محترم. برون سپاری کردن متن کپشن فقط در صورتی امکان پذیره که شخص یا مجموعه مورد نظر شما اطلاعات کافی در مورد صنعت و برند شما داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید